Fra tobak til Hawaii
Hawaii Gartneriet har siden 1950’erne gennemgået en markant udvikling, og allerede i 1972 landede gartneriet på den helt rette hylde hos forbrugerne, med den smukke Hawaii-blomst.
Inden da, havde gartneriets drivhusarealer lagt muld til alt fra grøntsager til meloner og bregnen Plumosus. Og herfra startede det hele med en meget lille produktion af tobak.

På valsen med smør!
Gartneriets historie starter dog før 1956, da Erling Lund allerede som 10-årig lavede tobak.
Der var krig, og tobak var i høj grad en mangelvare. Det var en succesoplevelse, der vakte Erlings interesse for gartnerfaget.
Efter gartneruddannelsen på Sjælland tager han dog en tur på valsen i starten af 1950’erne med dansk smør!
Da Erling vender tilbage, går han i gang med at producere grøntsager på en mark, indtil han bygger drivhuset ”Spurvelund” sidst i 1950’erne.
Erling og hans hustru køber siden nabojorden til gartneriet, og deres to sønner, Thorsten og Stefan, viser en begyndende interesse for faget.
En interesse, der fører til gartneruddannelser og generationsskifte på ejendom og produktion fra 1995.
En brand på gartneriet i 1997 gør dog, at organisationen først senere kommer helt på plads. Branden betyder samtidig, at der skal startes en helt ny forædling op.

Hibiscus og Julestjerner
I årene efter branden, har Hawaii Gartneriet fastholdt produktionen af Hibiscus og Julestjerner.
Med store forædlingsprojekter blev der skabt helt nye Hibiscussorter. Forud for hver ny sort som blev lanceret, blev mere end 100 muligheder testet i gartneriet.
Mange blev sorteret fra, fordi Hawaii Gartneriet har strenge krav til kombinationen af farve, holdbarhed og produktion. Det resulterede i det sortiment, som Hawaii stadig producerer i dag, som er et flot mix af helt klassiske og smukke Hibiscussorter.
Julen 2018 var det sidste år med produktion af Julestjerner for Hawaii Gartneriet, som har valgt at fokusere på nye spændene produkter.

Udviklingen fortsætter
I dag er det sønnerne Stefan og Thorsten som står ved roret, og der er fuld gang i produktudviklingen.
Gennem de seneste fem år har Hawaii Gartneriet udviklet og tilpasset såvel sortiment som profil til et marked for stueplanter under hastig forandring.
Hawaii Gartneriet har set sig om, efter et supplement til Hawaii blomster og Julestjerner, som er de to kulturer, som gartneriet ellers oprindeligt har været kendt for. Mange nye sorter samt gamle retroplanter er taget ind i produktionen, og flere kommer løbende til.

”Der er kommet en lang række nye produkter til i sortimentet, og udviklingen fortsætter.
Når nye kulturer søsættes, lægges der ikke ud med at producere 100.000 planter.
Vi prøver os frem og etablerer kulturen som en lille niche. ” siger Thorsten Lund.

For Hawaii Gartneriet drejer det sig om, at finde det næste nye produkt, som man bare skal have fra Danmark. Afløsere og supplementer for de ellers velkendte produkter, som har fyldt markedet i mange år. De næste nye produkter, som er med til at flytte alle de andre gode produkter, der er at få i Danmark.

Vi, hos Hawaii Gartneriet vil give forbrugeren en bedre plante- og blomsteroplevelse – hvoraf vores slogan også opstår ’Make Life beautiful’.

Nostalgi og nytænkning – Artikel